لیبتک 3 تخصصی تر برگزار می گردد، تمدید مهلت ثبت نام تا 29 شهریور

به گزارش مجله سرگرمی، مظفر پاسدارشیرازی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گفت وگو با خبرنگاران، درباره رویداد لیبتک سه شرح داد: پیش از این سازمان اسناد و کتابخانه ملی دوره نخست و دوم رویداد لیبتک را برگزار نموده است، موضوع های رویداد ویتا -لیبتک یک- عام بود و غالب چالش هایی که در حوزه سازمان اسناد و کتابخانه ملی رصد شده بود، در آن ارائه شد. در لیبتک دو و سه سعی کردیم به صورت عمومی چالش ها را مطرح نکنیم و رویکرد را تا حدی تخصصی تر پیش ببریم.

لیبتک 3 تخصصی تر برگزار می گردد، تمدید مهلت ثبت نام تا 29 شهریور

به گفته او کلان پروژه پردازش اتوماتیک در همکاری با یکی از شرکت های دانش بنیان کلیدزده شده است، پاسدارشیرازی ادامه داد: در نتیجه توانستیم گام نخست را برداریم و به یاری سامانه هوش مصنوعی لیست توصیفی منابع را ایجاد کردیم. یعنی توانستیم لیست موضوعی کتاب را به یاری این سامانه با دقت بالای 80 درصد، لیست مستخرج از انتها نامه را با دقت 95 درصد و لیست مستخرج از مقاله را با دقت 92 درصد تا امروز استخراج کنیم. این سامانه کوشش داشت تا دقت را افزایش دهیم.

تقویت رده بندی کنگره سامانه دستیار لیست نویسی هوشمند

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در بیان چالش نو لیبتک گفت: در این پروژه احتیاج بود تا سامانه بتواند لیست تحلیلی را هم استخراج کند. لیست تحلیلی را دو بخش کردیم. نخست تشخیص تگ موضوع است، به خصوص در حوزه کتاب و قسمت دیگر مشخص رده بندی کنگره است. با توجه به آسیب شناسی که در لیبتک یک داشتیم، سعی داشتیم که لیبتک دو را حرفه ای تر برگزار، یک چالش را مطرح و بستر زیرساختی را برای مخاطب ها فراهم کنیم. علاوه بر آن DataSet - به داده هایی گفته می گردد که با موضوع، خواص مشص و یکسان برای انجام تحقیقات استفاده می گردد- را فراهم کنیم و به مخاطب ارائه بدهیم.

پاسدارشیرازی با اشاره به اینکه با وجود مسائل و محدودیت های همه گیری بیماری کووید 19 اختتامیه لیبتک دو برگزار شده است، اضافه کرد: منتخب هیات داوران لیبتک دو انتخاب شد و با او عقد قرارداد کردیم. این شرکت دانش بنیان روی سامانه کار می نماید تا دقت آن ارتقا پیدا کند و به یاری آن بتوانیم رده بندی کنگره سامانه دستیار لیست نویسی هوشمند را تقویت کنیم.

گام های جدی برای ساختاربندی درخت دانش در زبان فارسی

او با تاکید بر اینکه گام انتهای در لیبتک سه انجام خواهدشد، ادامه داد: در لیبتک دو دیتا ستی آماده نموده بودیم که تگ خورده بود و به تگ هایی که در سالیان گذشته همکاران ما به منابع تگ رده کنگره داده بودند، تکیه کردیم. در لیبتک سه به صورت دقیق تر به سراغ موضوع بحث تشخیص موضوع، مدل سازی موضوع و تاپیک مدلینگ رفتیم.

به گفته پاسدارشیرازی در لیبتک سه از دیتای تگ خورده استفاده نمی گردد، سامانه باید بعد از ocr - تشخیص اتوماتیک متن ها در تصاویر یا اسناد و تبدیل آن به متن قابل جستجو و ویرایش در رایانه - و بعد از بررسی متن کتاب بتواند موضوعاتی را که در منبع ذیلِ آن قابل تعریف است، به لیست نویس پیشنهاد دهد. این لیست می تواند آرام آرام به یاری خبرگان دقت خود را ارتقا دهد و سامانه جامعی برای پردازش اتوماتیک تامین کند.

او با اشاره به اینکه در نهایت یک سامانه پازل ها ذیلِ پردازش های اجرا شده شکل می گیرد که این سامانه دستیار لیست نویس هوشمند نام دارد، ادامه داد: اگرچه لیبتک گام های خوبی برداشته است، اما برای رسیدن به دقت های قابل قبول هنوز راه دارد. در لیبتک سه ترکیبی خواهیم داشت از همکاری متخصصین هوش مصنوعی و متخصصین حوزه های مختلف علوم انسانی از جمله کتابداری تا این سامانه تقویت گردد. اما امیدوار هستیم با همکاری این دو بخش بتوانیم گام های جدی برای ساختاربندی درخت دانش در زبان فارسی را شکل بدهیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، از افراد در حوزه هوش مصنوعی دعوت به همکاری کرد تا به کتابخانه ملی و زبان فارسی یاری نمایند. او اضافه کرد: با معاونت علمی و فناوری، صندوق نوآوری شکوفایی و شورای عالی فضای مجازی مذاکرات خوبی داشتیم تا بتوانیم گام مهم پردازش اتوماتیک را خیلی بهتر و جدی تر برداریم.

آخرین مهلت ثبت نام در این چالش که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می گردد، روز شنبه 27 شهریور ماه اعلام شده بود که تا 29 شهریور تمدید شد.

shortmessagesystem.ir: مجله پیامک، آخرین اخبار و مقالات در حوزه فناوری و تکنولوژی های مدرن

aliabad-new.ir: علی آباد جدید، اخبار و آخرین رویدادهای علی آباد

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 158720

به "لیبتک 3 تخصصی تر برگزار می گردد، تمدید مهلت ثبت نام تا 29 شهریور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیبتک 3 تخصصی تر برگزار می گردد، تمدید مهلت ثبت نام تا 29 شهریور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید