نوکیا لومیا 1020؛ جنون مگاپیکسلی!

به گزارش مجله سرگرمی، نوکیا را باید به خاطر جسارت زیادی که در طول دوران اوجش داشت ستایش کرد. هر چند که در نهایت همین جسارت کار دستش داد و این کمپانی بزرگ را در بازار گوشی موبایل تقریبا نابود کرد. پس از شکست نوکیا، ایده های جسورانه اش به گوشی های خاطره انگیزی تبدیل شده اند که این کمپانی را به پای ثابت موزه گجت های رتروی خبرنگاران مگ تبدیل می نماید. این بار در موزه گجت های رترو مهمان یکی از گوشی های نوکیا خواهیم بود که از چند نظر جسارت زیاد نوکیا را به تصویر می کشد. نوکیا لومیا 1020 گوشی (یا شاید دوربین) هوشمندی بود که جنون مگاپیکسلی نوکیا را با بلندپروازی های مایکروسافت ترکیب می کرد. این گوشی در تاریخ 11 جولای 2013 در مراسمی اختصاصی رونمایی شد.

نوکیا لومیا 1020؛ جنون مگاپیکسلی!

شاخص ترین ویژگی نوکیا لومیا 1020 دوربین 41 مگاپیکسلی آن بود. تا جایی که نوکیا می گفت در لومیا 1020 برای اولین بار عاشقان عکاسی با موبایل با گوشی موبایلی روبرو هستند که دوربین را در اولویت قرار داده است.

البته جنون مگاپیکسلی نوکیا پیش از این با یکی دیگر از گوشی های تاریخی آن به نام نوکیا 808 پیور ویو (Nokia 808 PureView) آغاز شده بود. ظاهرا نوکیا آن قدر به مایکروسافت دلبستگی پیدا نموده بود که آخرین گوشی سیمبین خود را اصلا حساب نمی کرد. البته لومیا 1020 به جز ژن جنون مگاپیکسلی، در زمینه های دیگری مثل نرم افزار و طراحی چیز زیادی هم از پدرش به ارث نبرده بود.

جالب است بدانید که ابتدا قرار بوده نام نسل بعدی نوکیا 808، لومیا 909 باشد. ولی در نهایت با انتخاب اسم لومیا 1020 نوکیا حتی از نظر اسمی هم شباهت میان این دو گوشی را از بین برد.

نوکیا در دوربین لومیا 1020 بار دیگر از تکنولوژی پیور ویو استفاده نموده بود. این تکنولوژی در واقع اطلاعات به دست آمده از چند پیکسل سنسور را برای رسیدن به یک پیکسل تصویر با هم ترکیب می نماید. بدین ترتیب تصویری با رزولوشن کمتر ولی کیفیت به مراتب بهتر به دست می آید. علاوه بر این، رزولوشن بالای سنسور نوکیا لومیا 1020 امکان زوم کردن بدون افت کیفیت را هم به آن می داد.

از نظر سخت افزاری دوربین لومیا 1020 به یک سنسور 41.3 مگاپیکسلی نسبتا بزرگ با ابعاد 1/1.5 اینچ، یک لنز کارل زایس با نسبت کانونی f/2.2 و لرزشگیر اپتیکال مجهز شده بود. سنسور و در نتیجه اندازه هر پیکسل در لومیا 1020 اندکی از نوکیا 808 کوچک تر بود. ولی لومیا 1020 از سنسور جدیدتر BSI استفاده می کرد که حساسیت بیشتری نسبت به نور دارد.

دوربین لومیا 1020 بر خلاف دوربین اکثر گوشی های موبایل، به جای فلش LED از فلش پرقدرت زنون (Xenon) بهره می برد. این گوشی همچنین جزو اولین و معدود گوشی هایی بود که شاتر مکانیکی داشت. احتمالا تنها دلیل استفاده از شاتر مکانیکی هماهنگی با فلش زنون بوده است. فلش زنون به مراتب سریع تر از فلش های LED است و حداقل در آن موقع سنسورها توان این را نداشتند که سرعت شاتر را به صورت دیجیتالی با آن هماهنگ نمایند.

نوکیا برای لومیا 1020 یک اپلیکیشن عکاسی ویژه به نام Nokia Pro Camera هم طراحی نموده بود که نسبت به اپلیکیشن پیش فرض ویندوزفون امکان تنظیمات دستی بسیار پیشرفته تری را فراهم می کرد. تقریبا یک سال پس از معرفی، آپدیتی به نام Black برای این گوشی منتشر شد که قابلیت عکاسی RAW با فرمت DNG را به آن اضافه کرد.

لومیا 1020 در زمان خودش (و شاید هنوز هم) یکی از بهترین و پیشرفته ترین دوربین ها را داشت. با این حال نوکیا بر خلاف رقیبی مثل سامسونگ که در گلکسی S4 زوم تنها یک گوشی هوشمند را به پشت یک دوربین کامپکت بسته بود، تمام تلاشش را نموده بود تا هنگام مکالمه، دیگران شما را به دلیل این که یک دوربین عکاسی را جلوی گوشتان گرفته اید مسخره ننمایند.

البته در کنار لومیا 1020 یک گریپ دوربین هم عرضه شده بود که آن را بیشتر به یک دوربین عکاسی واقعی شبیه می کرد. نوکیا لومیا 1020 از نظر ظاهری شباهت زیادی به گوشی های قبلی سری لومیا داشت و تنها اندکی از لومیا 920 و 928 ضخیم تر بود. طراحی زیبای سری لومیا با بدنه یکپارچه پلی کربنات هنوز هم چشم نواز به نظر می رسد.

لومیا 1020 از نظر سخت افزاری به یک صفحه نمایش 4.5 اینچی آمولد با رزولوشن 1280 در 768 پیکسل، پردازنده دو هسته ای 1.5 گیگاهرتزی اسنپدراگون S4، دو گیگابایت رم، 32 یا 64 گیگابایت حافظه داخلی و باتری غیرقابل تعویض 2000 میلی آمپر ساعتی مجهز بود. البته به عنوان یک گوشی برای عکاسان پرکار، و به ویژه با توجه به حجم بالای عکس های لومیا 1020، پشتیبانی نکردن آن از کارت حافظه چندان منطقی نبود.

با وجود تمام این ویژگی های خوب، نوکیا لومیا 1020 یک اشکال اساسی داشت؛ سیستم عامل ویندوزفون. البته منظور ما این نیست که ویندوزفون سیستم عامل بدی بود. ولی به دلایل مختلف هیچ گاه پایگاه خوبی در میان کاربران و برنامه نویسان پیدا نکرد. نوکیا و مایکروسافت در سال 2013 با جسارت تمام رقابت میان اپل و سامسونگ را مسخره می کردند؛ 4 سال بعد رقابت اپل و سامسونگ همچنان ادامه داشت، در حالی که سهم بازار ویندوزفون از یک درصد هم کمتر شده بود. در نهایت هم نوکیا در قالبی جدید برای زنده ماندن به اندروید روی آورد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 18117

به "نوکیا لومیا 1020؛ جنون مگاپیکسلی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوکیا لومیا 1020؛ جنون مگاپیکسلی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید