رشد نقدینگی، چالش اصلی بانک مرکزی

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران : مهم ترین سرتیترهای صفحه های مالی مطبوعات 30 اردیبهشت در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:

رشد نقدینگی، چالش اصلی بانک مرکزی

به گزارش خبرنگاران ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.در نیم قرن با اقتصاد ایران اخبار مهم مالی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه آنالیز تاریخ مالی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می گردد،در طول آنالیز تاریخ مالی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این آنالیز قرار گرفته است.

30 اردیبهشت 1351؛ قیمت سیب زمینی دائما رو به افزایش است

سیب زمینی بازاری گرم دارد و به علت کمی، زمینه قیمت آن روزانه در افزایش است. فراورینمایندگان و فروشندگان افزایش نرخ سیب زمینی را ناشی از کمبود کشت آن در سال قبل زراعی و افزایش بذر آن می دانند.

گفته می گردد که قیمت سیب زمینی با هم بالا خواهد رفت و این افزایش قیمت تا اواخر خرداد ادامه خواهد داشت.

عده ای تجارب پیشنهاد کردند که به منظور جبران کمبود سیب زمینی اجازه داده گردد مقداری سیب زمینی از لبنان، سوریه یا اردن از طریق بخش خصوصی و یا بخش دولتی وارد گردد.

قیمت سب زمینی اسلامبولی در یکی دو روز گذشته از قیمت سیب و پرتقال هم تجاوز نموده است و در میدان هر کیلو 35 ریال عرضه شد. مصرف نماینده همین سب زمینی را کیلویی 45 تا 48 ریال خریداری می نماید.

قیمت عمده فروشی سیب زمینی رسمی نیز کیلویی 20 ریال است. قیمت مصرف نماینده آن تا 34 هم رسیده شد زمینه این جنس در میادین کم است.

هفته گذشته از مناطق مختلف کشور میوه جدید به تهران حمل شده و متقابلا پرتقال خارجی و سیب لبنانی به اتمام رسیده است.خیار محصول اصفهان نیز امروز به میدان رسیده ولی قیمت آن هر عدد 2 تا 3 ریال است و سایر انواع خیار کیلویی 10 تا 20 ریال می باشد.ارزان ترین خیار محصول شمال کشور است.پیاز نیز قیمت ثابت دارد و هر کیلویی 7 ریال است. گوجه درختی شمال هر کیلو 10 ریال و محصول سایر مناطق کیلویی 20 ریال عمده فروشی دارد.

30 اردیبهشت 1361؛اجرای قاطعانه احکام اسلامی درباره تروریست های مالی

حسین موسوی تبریزی، دادستان کل انقلاب کشور در خصوص مبارزه با قاچاقچیان و تروریست های مالی و ریشه کن کردن احتکار و گرانفروشی گفت: باید احکام اسلامی در خصوص گرانفروشان و احتکارنمایندگان جاری گردد.

اگر ما احکام اسلامی را درباره عوامل سودجو و تروریست های مالی و گرانفروشان و احتکارنمایندگان جاری کنیم، دیگر هیچ مسئله ای از این بابت نخواهیم داشت.

در حال حاضر بیشترین مشکل ما همین است چون بعد از پیروزی انقلاب با این مشکل قاطعانه برخورد نشد و اجازه ندادند که احکام اسلام در خصوص تروریست های مالی جاری گردد. از مسوولان دادگاه ویژه امور صنفی می خواهیم که قاطعانه با افراد گرانفروش و احتکارنماینده و عوامل فرصت طلب و سودجو برخورد نمایند. در ضمن دولت باید در تاسیس شرکت های تعاونی و شکل دادن آن تلاش کند.

30 اردیبهشت 1371؛اصرار ایران بر کاهش سقف فراوری اوپک

نود و دومین اجلاس رسمی اوپک با حضور وزرای نفت 13 کشور عضو این سازمان فردا در وین شروع به کار می نماید.

وزیر نفت معین سقف فراوری و فراهم کردن زمینه افزایش قیمت را جزو مهم ترین دستورات اجلاس نود و دوم اوپک عنوان نمود و گفت: بعضی از کشورها تقاضای افزایش سقف فراوری را دارند، اما جمهوری اسلامی ایران مثل گذشته بر سر کاهش سقف فراوری اصرار خواهد ورزید.

وی افزود: ما معتقدیم تا زمانی که در عرضه و تقاضای جهانی نفت توازن ایجاد نگردد، به قیمت معین شده 21 دلار برای هر بشکه نفت نخواهم رسید و علت اصلی فاصله قیمت نفت تا میزان پیش بینی شده به همین دلیل است.

وزیر نفت در خصوص سهمیه کویت و احتمال اظهار کرد: در خصوص سهمیه کویت در اجلاس قبلی اوپک تصمیم گیری و برای این کشور سهمیه ای منظور شده است اما در خصوص سهمیه عراق هنوز تصمیم گیری نشده ولی موضع جمهوری اسلامی ایران این است که هر زمان عراق توانایی فراوری و صدور نفت را پیدا کند، باید به میزان فراوری این کشور از سقف فراوری کشورهایی که در زمان بحران به عراق نفت صادر نموده اند، کاسته گردد. آقازاده میانگین قیمت سبد نفتی اوپک را در حال حاضر بالای 18 دلار و میانین قیمت نفت ایران را 17.5 دلار عنوان نمود و کاهش رشد مالی در کشورهای مختلف، عرضه بیش از تقاضا و بعضی مسائل سیاسی و ازجمله علل کاهش قیمت نفت دانست.

30 اردیبهشت 1381؛رشد نقدینگی، چالش اصلی بانک مرکزی

محسن نوربخش چالش اصلی بانک مرکزی را در سال گذشته و سال جاری رشد نقدینگی دانست و گفت: سال گذشته رشد نقدینگی به 28.8 درصد رسید که حدود 4.5 درصد آن مربوط به اصلاحیه قانون بودجه سال گذشته بود.

وی افزود: سال گذشته بانک مرکزی 10 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر کرد که این موضوع تا حدود زیادی جلوی افزایش پایه پولی و نقدینگی را گرفت و اگر چنین نمی شد، رشد نقدینگی به 40 درصد می رسید.

رئیس کل بانک مرکزی در دوازدهمین کنفرانس سیاست های پولی و ارزی چالش اصلی رو در روی اقتصاد کشور را دو موضوع اشتغال و مجموعه سیاست های مالی با کیفیتی را برای کشور رقم بزند، دانست و گفت: به همین منظور در شورای پول و اعتبار سیاست پولی که منجر به افزایش اشتغال می گردد، مورد آنالیز است.

وی ادامه داد: یکی از مصوبات مهم شورای پول و اعتبار پراخت 25 درصد مجموع تسهیلات بانکی اعطایی از سال جاری در اختیار مدیران عامل بانک ها خواهد بود.

نوربخش گفت: براساس مصوبه دیگر همین شورا مقرر شد به منظور ایجاد تقاضای بیشتر برای فراوریات داخلی کشور، شبکه بانکی برای خرید کالاهای ساخته شده داخلی مثل خودرو و لوازم خانگی به مردم تسهیلات پرداخت نمایند.

صنعت داخلی تلویزیون در مقابل واردات قاچاق این محصول تاب مقاومت ندارند. مهندس حسن سانقه، مدیرعامل پارس الکتریک گفت: نه تنها صنایع الکترونیک بلکه هیچ کدام از صنایع کشور تاب مقابله با محصولات قاچاق را ندارند.

وی گفت: تلویزیون قاچاق عمدتا از مرزهای غربی کشور بدون پرداخت عوارض قانونی و دولتی به صورت انبوه وارد کشور می گردد و این وضع شرایط را برابری فراورینمایندگان داخلی به وجود آورده است؛ چراکه فراورینمایندگان داخلی برای واردات قطعات مورجهانز باید طبق ضوابط تمام حقوق و عوارض گمرکی لازم را بپردازند.

سانقه گفت: قاچاقچیان با واردات غیرقانونی از پرداخت 400 هزار ریال حقوق قانونی به دولت فرار می نمایند و حقوق دولت نیز پامال می گردد.وی گفتک به رغم اینکه واردات تلویزیون به صورت قانونی و با ثبت سفارش آزاد است، اما عملا هیچ تلویزیونی به صورت قانونی وارد کشور نمی گردد.سانقه گفت: سال گذشته حدود یک میلیون دستگاه تلویزیون در داخل کشور فراوری شده و برآوردها نشان می دهد همین تعداد نیز به کشور وارد می گردد که همه آن به صورت قاچاق است.

30 اردیبهشت 1391؛ گریت وال جایگزین هیوندایی در کرمان خودرو

همکاری ایران با هیوندایی کره مدت ها است به خط سرانجام رسیده و نشانه روشن آن هم عدم فراوری دو خودرو مطرح این شرکت یعنی ورنا و آوانته در ایران است.

سخنگوی گروه صنعتی کرمان خودرو با بیان اینکه مطابق با توافقات اجرا شده، تامین قطعه و ارائه خدمات پس از فروش تا 10 سال بعد از فراوری و عرضه آخرین خودرویی که به بازار عرضه شده است؛ ادامه خواهد یافت به نوعی خواهان برطرف نگرانی از خریداران دو خودروی مذکور شد.به گفته مجذوبی، شرکت گریت وال چین هم اکنون جایگزین هیوندایی در شرکت کرمان خودرو شده است.سخنگوی گروه صنعتی کرمان خودرو گریت وال یکی از 5 شرکت صاحب نام خودروساز در چین است که محصولاتش در بسیاری از بازارهای جهان ازجمله استرالیا و اروپا هواداران بسیاری دارد.

طی هفته جاری اولین محصول جدید این شرکت با نام voleex c30 به بازار عرضه می گردد و هم اکنون 240 دستگاه از خودروی یادشده در راین خودرو فراوری شده است.

مجذوبی خاطرنشان کرد که چهار محصول با نام های سی 30، سی 10 و هاوال و همچنین h5 که به صورت مدل شاسی بلند از همین شرکت است نیز قرار ست در آینده به سبد محصولات این شرکت اضافه گردد.

به گفته وی، سی 30 با قیمت 25 تا 30 میلیون تومان بعد از تایید سازمان حمایت از فراورینمایندگان و مصرف نمایندگان وارد بازار می گردد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 144450

به "رشد نقدینگی، چالش اصلی بانک مرکزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد نقدینگی، چالش اصلی بانک مرکزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید