بی ام و خودروی الکتریکی پرچم دار خود را با نام iX معرفی کرد

به گزارش مجله سرگرمی، بی ام و از خودروی الکتریکی نسل بعدی خود با نام شاسی بلند iX با برد بیش از 480 کیلومتر (300 مایل) و طراحی داخلی مینیمال و جذاب رونمایی کرد.

بی ام و خودروی الکتریکی پرچم دار خود را با نام iX معرفی کرد

خودروی الکتریکی iX پرچم دار فناوری بی ام و محسوب می گردد و این یعنی دارای مجموعه ای ازچندین فناوری است که در وسایل نقلیه آینده این خودروساز آلمانی عمدتا با پیشرانه الکتریکی و رابط کاربری راننده ارائه خواهد شد.

بی ام و آی ایکس (iX) الکتریکی، در زیرمجموعه i این شرکت که به فراوری وسایل الکتریکی اختصاصی دارد فراوری شده و نخستین وسیله نقلیه خواهد بود که از نسل پنجم فناوری مقیاس پذیر خودروهای الکتریکی این شرکت برخوردار است. این یعنی بی ام و می تواند آن را متناسب با وسایل نقلیه در اندازه ها و کاربردهای گوناگون تنظیم کند. بی ام و iX در نیمه دوم سال 2021 در کارخانه دینگلفینگ (Dingolfing) این شرکت واقع در باواریای جنوبی در آلمان فراوری خواهد شد و قرار است از اوایل سال 2022 به آمریکا برسد.

  • پیشرانه الکتریکی ساخت بی ام و برای لباس بالدار با موفقیت آزمایش شد

اندازه باتری بی ام و iX هنوز تعیین نشده است اما به گفته شرکت، این خودروی الکتریکی با هر 10 دقیقه شارژ قادر است 120 کیلومتر (75 مایل) را بپیماید. باتری را می توان در کمتر از 40 دقیقه از 10 تا 80 درصد شارژ کرد و برای شارژ آن از صفر تا 100 درصد، توسط یک ایستگاه شارژ 2 کیلووات، 11 ساعت زمان احتیاج است.

بی ام و قیمت پیشنهادی این خودرو را اعلام نکرده است اما با توجه به شباهت های آن با خودروی شاسی بلند X5 که با قیمت پیشنهادی 59 هزار و 400 دلار به فروش می رسد و همچنین هزینه های اضافی فراوری باتری، به نظر می رسد احتمال اینکه iX با قیمت 70 هزار دلار یا بیشتر به مشتریان فروخته گردد بسیار زیاد است.

اما شاید واضح ترین نکته بیان نشده، توانایی رانندگی اتوماتیک iX باشد. هنگامی که بی ام و از مدل قبلی خود، طرح مفهومی iNEXT در سال 2019 رونمایی کرد، اشاره نمود که این خودرو با رانندگی اتوماتیک سطح 3 مجهز خواهد شد که باعث می گردد اتومبیل در شرایط خاص 100 درصد وظایف رانندگی را انجام می دهد، اما برای کنترل در صورت لزوم راننده باید آماده به کار باشد.

به نظر می رسد که این ویژگی در شاسی بلند iX وجود ندارد. یک سخنگوی این شرکت امروز گفت: پاسخ دادن به هر گونه پرسش درباره قیمت گذاری یا تعیینات هنوز خیلی زود است. بی ام و حتی در ویدیوها و معرفی های رسانه ای راه اندازی این وسیله نقلیه هم به ویژگی خودران بودن اشاره ای نمی نماید و احتمالا با توجه به موارد قانونی و نظارتی که در این زمینه باید گفته گردد و بیش از یک آگهی زمان خواهد برد، این کار منطقی به نظر برسد.

نکته مثبت درباره تعیینات ارائه شده توسط بی ام و همان طور که اشاره شد، این است که به گفته این شرکت، iX تماما از نسل پنجم پیشرانه الکتریکی این شرکت بهره می بد که شامل مجموعه باتری، موتور الکتریکی و دیگر فناوری هایی است که قدرت را در رانندگی فراهم می نمایند. هواداران بی ام و از اینکه این خودروساز هرگز جانشین موفقی برای خودروهای i3 یا i8 در طول سال ها نساخته است دلسرد شدند اما به نظر می رسد که این شرکت در حال تکرار موفقیت های خود با فناوری الکتریکی پایه است.

اکنون این فناوری نسل پنجم نه تنها بی ام و iX بلکه خودروی سدان بی ام و i4 را که دارای بسیاری از ویژگی های طراحی مشابه iX است و همچنین بی ام و iX3 ساخت چین را پشتیبانی می نماید.

iX به عنوان یک کراس اوور الکتریکی، شبیه به بی ام و X5 است اما از سقف پایین تر و از ویژگی های آیرودینامیکی بهتری برخوردار است. به گفته بی ام و این خودرو دارای ارتفاع سقف X6 (حدود 1.7 متر) و اندازه چرخ X7 خواهد بود. آدریان ون هویدونک (Adrian van Hooydonk) مدیر طراحی این شرکت گفت: تیم طراحی می خواست نمای بیرونی تمیز و مقاوم و تقریبا یکپارچه باشد و مانند سنگی کاملا گرد و دارای چند وجهه بریده شده، به نظر برسد.

زمانی که خودروی الکتریکی iX در قلب طرح مفهومی iNEXT در سال 2019 با فرم جعبه ای و شبیه مینی ون و جلوپنجره ای به شکل عجیب معرفی گردید، بحث های زیادی را ایجاد کرد. چهره این خودرو از جلوپنجره منحنی مشبک و منحصربه فرد سنتی BMW برخوردار است و البته بعضی از ویژگی های تهاجمی بودن سدان مفهومی i4 این شرکت را هم به نمایش گذاشته است.

به نظر می رسد که فضای درونی بی ام و iX از فرایند مینیمالیسم ایلان ماسک الهام گرفته است درحالی که به ریشه های بی ام و به عنوان یک خودروساز لوکس هم اشاره دارد به طوری که ون هویدونک آن را اتاقی روی چرخ می نامد.

در کابین داخلی تنها یک نمایشگر وجود دارد که نشان دهنده خلاصه گویی بی ام و است. در حالی که اغلب خودروهای الکتریکی با نمایشگرهای گوناگون در جلو پر می شوند، صفحه نمایش منحنی و یکپارچه بی ام و iX به عنوان مرکزی برای کنترل کلیه عملکردهای خودرو عمل می نماید که شامل یک صفحه ابزار 12.3 اینچی و صفحه نمایش سرگرمی 14.9 اینچی مرکزی است تا یک واحد کنترل مرکزی را متمایل به سمت راننده را شکل دهد. این نمایشگر از سیستم عامل نسل بعدی بی ام و برخوردار است که با فرمان لمسی یا صوتی قابل کنترل است.

بی ام و می گوید مغز این خودرو هم در مقایسه با مدل های قبلی پیشرفت چشمگیری خواهد داشت. این شرکت گفت: رایانه پردازنده iX قادر به پردازش 20 برابر حجم داده نسبت به مدل های قبلی خواهد بود. در نتیجه می توان تقریبا دو برابر اطلاعات داده شده از حسگرهای خودرو را پردازش کرد که امکان سیستم های کمکی پیشرفته را در آینده فراهم می نماید.

بی ام و تمایل داشت که این خودرو توانایی رانندگی اتوماتیک سطح 3 را داشته باشد اما گویا این موضوع حداقل برای iX میسر نشده است. سطح 3 همان طور که توسط جامعه مهندسان خودرو تعریف شده است، به رانندگی بسیار اتوماتیک اشاره دارد که در آن راننده هنوز هم می تواند در صورت درخواست، کنترل خودرو را در دست بگیرد. اتوماتیک بودن سطح 4 به این معنی است که خودرو توانایی مدیریت اغلب شرایط رانندگی را دارد در حالی که سطح 5 عمدتا تئوریک است و در هر شرایطی تماما اتوماتیک است. هرچند تسلا به تازگی به این سمت پیش رفته است.

بدین ترتیب اگرچه شاید کنار گذاشتن رانندگی اتوماتیک برای خودروی الکتریکی iX فعلا تصمیمی عاقلانه بوده، اما بی ام و درها را برای به روزرسانی های آینده با سطح بالاتری از رانندگی اتوماتیک باز گذاشته است. این درحالی است که خودروسازان دیگر هم وعده خودروهای خودران سطح 3 را داده اند.

برای نمونه آئودی که متعلق به فولکس واگن است، گفت که سدان A8 خود با یک ویژگی به نام ترافیک جم پایلوت (Traffic Jam Pilot) عرضه می گردد که در صورت فعال بودن، رانندگان را از توجه به ایستادن و حرکت در هنگام قرار داشتن در ترافیک بی احتیاج می نماید. اما این ویژگی وابسته به تایید مقامات محلی بود و بدین ترتیب در بیشتر بازارهای دنیا خاموش باقی مانده است. آئودی هم قصد ندارد که این ویژگی را فعال کند و بنابراین اتوماتیک بودن سطح 3 همچنان درگیر چالش های قانونی و بازرگانی مرتبط باقی مانده است.

به جز iX بی ام و در سال های آینده هم مجموعه ای از خودروهای الکتریکی جدید را برای عرضه دارد. این شرکت در حال فراوری نسخه کاملا برقی سدان های سری 5 و 7 خود و همچنین شاسی بلند سطح ابتدایی X1 خود است. در اوایل امسال این شرکت فراوری iX3 نسخه تمام الکتریکی شاسی بلند پرفروش X3 خود را گفت. اما iX3 فقط در اروپا و چین و نه در آمریکا دردسترس خواهد بود. این خودرو سال آینده با یک مجموعه باتری 74 کیلووات ساعتی برای تأمین نیرو تا 440 کیلومتر در بازار عرضه خواهد شد.

همچنین یک نسخه کاملا الکتریکی از سری 3، محبوب ترین خودروی بی ام و در آمریکا، پیش از این در آزمایش استتاری دیده شده است و انتظار می رود که بی ام و i4 هم در آینده در خط فراوری سری 4 قرار بگیرد. بدین ترتیب تقریبا همه محبوب ترین خودروهای این سازنده لوکس آلمانی به زودی دارای مدل های کاملا برقی خواهند بود.

در نیمی از دهه گذشته تصور می شد که بی ام و پیشگام الکتریکی شدن خودروهاست، اما کوشش این شرکت متوقف شد و این باعث شده که بسیاری از هواداران بی ام و که به دنبال خودروی تمام الکتریکی i3 یا هیبریدی i8 گران قیمت بودند، برای داشتن یک خودروی الکتریکی در بهترین حالت بی صبرانه منتظر باشند. هرچند هنوز iX فراوری نشده است اما طبق گزارش هایی که شده است، این خودروساز در جهت درستی برای جبران زمان از دست رفته واقع شده است.

عکس ها: خودروی الکتریکی iX بی ام و

Credit: BMW

منبع: The Verge

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 119428

به "بی ام و خودروی الکتریکی پرچم دار خود را با نام iX معرفی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی ام و خودروی الکتریکی پرچم دار خود را با نام iX معرفی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید