پاسخ به 5 پرسش درباره آلودگی صوتی پایتخت

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران ،الهام کریمی کارشناس واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران طی گفت و گویی به 5 محور مربوط به معضل آلودگی هوای پایتخت پرداخته و آنها را تبیین نموده است. این پرسش و پاسخ در ادامه می آید.

پاسخ به 5 پرسش درباره آلودگی صوتی پایتخت

آیا آلودگی صدای تهران به مرز هشدار رسیده و چاره ای برای برطرف این آلودگی وجود دارد؟

اثرات آلودگی صوتی بر روی سلامت شهروندان شامل کاهش تمرکز، اختلالات عصبی، افزایش فشار خون، استرس و اضطراب است. نصب دیوارهای صوتی در بزرگراه ها یکی از شناخته شده ترین و مؤثرین راه چارههای کاهش آلودگی صوتی است که میانگین تراز صوت را حدود 10 تا 15 دسیبل کاهش می دهد، اما معایب خاص خود را هم دارد و نمی توان به صورت وسیع از این راه چاره استفاده نمود. ازجمله این معایب محدودیت ارتفاع دیوارهای صوتی است که معمولا این دیوارها 6متری هستند و تنها طبقات اول و دوم ساختمان در سایه صوتی دیوار صوتی قرار خواهند گرفت و همچنان سایر طبقات بالایی در معرض صدای بیش از حد استاندارد قرار خواهند داشت، لذا در مواردی که ارتفاع ساختمان های مجاور بزرگراه زیاد باشد کاربرد نداشته و مؤثر نخواهد بود.

همچنین این دیوارها بسیار هزینه بر هستند. مکان نصب این دیوارها در مجاورت بزرگراه ها و در نقاطی است که مناطق مسکونی و یا کاربری های حساس با فاصله کم نسبت به بزرگراه قرار گرفته اند. باید فضای کافی به لحاظ احداث فونداسیون برای نصب دیوار صوتی وجود داشته باشد. از طرف دیگر استفاده گسترده از این دیوارهای صوتی باعث برهم خوردن مناظر شهری خواهد شد. لذا پیشنهاد بر این است راه چارههای کاهشی دیگری مانند استفاده از پنجره های دوجداره استاندارد، جاذب های صدا در بدنه ساختمان ها، آسفالت متخلخل و از همه مهم تر رعایت فاصله مناسب بین کاربری مسکونی با بزرگراه (بافر آلودگی صوتی) و استفاده از پوشش گیاهی به شکل تخصصی باید مدنظر قرار داده شوند. همچنین افزایش سطح آگاهی و فرهنگ عمومی در ارتباط با آلودگی صوتی نیز موضوعی است که نباید از آن غافل شد.

منابع آلوده نماینده روز به روز در حال گسترش است و عمده ترین منابع آلودگی صوتی و پخش صدای شهروندی که از صدای ساختمان سازی شکایت داشت؟

صدای ناشی از عملیات ساختمانی در پروژه های شهری و عمرانی، ازجمله منابع فراوری صداست که باعث آزردگی بسیاری از شهروندان شده اما خبر خوب این است که در مصوبه برنامه عملیاتی کاهش آلودگی صوتی شهر تهران ماده ای به این موضوع اختصاص داده شده و مقرر شده است عوامل آلاینده صوتی حین و ناشی از عملیات ساختمانی و طرح های عمرانی شهری شناسایی و راه چارههای حذف و کاهش آلاینده های فوق طی آیین نامه ای تدوین و جهت تصویب به کمیته کنترل و پایش آلودگی صوتی شهر تهران ارائه گردد. مهم ترین منبع آلودگی صوتی که سهم بیشتری را به خود اختصاص داده منابع متحرک یا همان وسایل نقلیه موتوری است و کاهش آلودگی صدا در منبع به بحث راه چارههای کاهشی اولویت داشته و استفاده از موتورسیکلت و خودروهای برقی می تواند نقش بسیار مؤثری را در کاهش آلودگی صدا داشته باشد. از دیگر اقدامات اجرا شده در راستای اجرای مصوبه مذکور تدوین دستورالعمل تست صدای خودروها و موتورسیکلت ها در مراکز معاینه فنی است که پس از تصویب در مجاری مربوطه جهت اجرا به مراکز معاینه فنی ابلاغ خواهد شد

شهروندان معتقدند نصب دیوارهای صوتی هیچ تأثیری در کاهش آلودگی صدا ندارد. آیا این درست است؟

در نصب دیوارهای صوتی حتما باید به مشخصات فنی و شکل ظاهری مانع توجه گردد، طول مناسب، ارتفاع مناسب و جنس مناسب ازجمله فاکتورهایی است که در میزان کاهش تراز صوت مؤثر است. به عنوان مثال در بزرگراه حکیم مقابل پارک پردیسان، جانمایی مناسب دیوار صوتی، استفاده از فضای سبز در پشت دیوار و پایین تر بودن سطح منازل مسکونی به سطح بزرگراه، موجب شده است میانگین تراز صوت در سمت منازل مسکونی به شکل قابل توجهی کاهش یابد.

آیا هر بزرگراهی شرایط نصب دیوار صوتی را دارد؟

همانطور که در صحبت های قبلی نیز اشاره شد جهت نصب دیوارهای صوتی شرایط و الزاماتی ضروری است که باید رعایت گردد. به عنوان مثال در صورتی که طول مقطع مورد نظر کوتاه باشد، تراکم جمعیتی بالا نباشد و یا ارتفاع ساختمان ها زیاد باشد به دلیل کاهش اثربخشی مانع صوتی قطعا با توجه به هزینه بالای اجرای دیوارهای صوتی این مقاطع در اولویت نصب دیوارهای صوتی قرار نخواهند داشت. لذا میانگین تراز صوتی، تراکم جمعیت، طول مقطع موردنظر، عدم وجود معارض جهت نصب مانع و همچنین موقعیت ساختمان ها نسبت به سطح بزرگراه از فاکتورهای مهم و تأثیرگذار جهت نصب دیوار صوتی هستند. کلام آخر آنکه اگرچه نصب دیوار صوتی یک راه چاره بسیار مؤثر است ولی به دلیل محدودیت هایی که دارد، به عنوان آخرین راه چاره و در موارد محدود استفاده خواهد شد0

در رابطه با نحوه ثبت شکایات و پیگیری مردم در موضوع آلودگی صوتی، شهروندان با کجا باید تماس بگیرند؟

شهروندان می توانند شکایت خود را از طریق سامانه گویای 137 یا 1888 ثبت نمایند. تمامی این موارد به معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران و از طریق معاونت به شرکت کنترل کیفیت هوا ارجاع داده خواهد شد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 1291

به "پاسخ به 5 پرسش درباره آلودگی صوتی پایتخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ به 5 پرسش درباره آلودگی صوتی پایتخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید