چرا باید در کسب وکارتان بازنگری کنید؟

به گزارش مجله سرگرمی، احتمالا کسب وکار شما تغییرات بزرگی را در سال 2020 پشت سر گذاشته است. اما حتی بدون یک بیماری جهانی نیز، شرکت ها به طور مرتب تحت تاثیر تغییرات قرار می گیرند. این تغییرات ممکن است مانند رشد و توسعه، درونی باشند یا مانند تغییر شرایط بازار، بیرونی باشند. چه تغییر مورد انتظار باشد یا خیر، روشی مناسب برای مواجهه با آن و چالش های همراهش وجود دارد.

چرا باید در کسب وکارتان بازنگری کنید؟

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از HBR، بهترین راه آن است که اطمینان یابید طی فصول تغییر، به طور مرتب به ارزیابی و بازنگری احتاقتصادی عملیات شرکت می پردازید. این کار مانع غفلت از عوامل درونی و بیرونی تغییر می گردد و می توانید استراتژی هایتان را با آن ها منطبق کنید. همچنین با ارزیابی مکرر شرایط و عملکرد شرکت، می توانید به انعطاف پذیری بالاتری برسید و در راستای منافع همه ذی نفعان خود حرکت کنید.

فهرست کردن عوامل بیرونی

کار را با آنالیز عوامل بیرونی اثرگذار بر کسب وکارتان آغاز کنید. سیاست ها و تصمیمات دولت ها در روبروه با کرونا یا قرنطینه، تعطیلی بازار ها و حتی ایجاد محدودیت های تردد، مثال هایی واضح از ماه های اخیر است. برای روبروه پیروز با چنین چالش هایی، شرکت شما باید تغییراتی در رویه ها و برنامه های خود ایجاد کند تا ضمن اطمینان از عملکرد خود، طبق قوانین و مقررات جدید دولت عمل نموده باشد.

همچنین باید به آنالیز این موضوع بپردازید که کدام اقدامات و تصمیمات شما باید دائمی شوند. به عنوان مثال، با همه گیری کرونا بیشتر شرکت ها به کارکنان خود اجازه دادند تا به طور موقت از خانه کار نمایند. اما بسیاری از شرکت های قرار گرفته در فهرست 500 فوربس (از جمله فیس بوک و مایکروسافت) درحال فراهم آوردن امکان دورکاری دائمی کارکنانشان هستند. آن ها به این نتیجه رسیده اند که این شیوه باعث افزایش بهره وری و کاهش نرخ استعفای کارکنان می گردد.

چندین عامل استراتژیک بیرونی دیگر بر فضای کسب وکار پس از کرونا اثرگذار خواهند بود. امروزه کسب وکار ها درحال ایجاد بستر هایی هستند که امکان ارزش آفرینی را برای مردم فراهم نمایند. آن ها دیگر مثل گذشته فقط به فراوری و ارائه یک محصول خاص به بازار نمی اندیشند. ایر بی اند بی (Airbnb) را در نظر بگیرید. ایر بی اندبی این امکان را برای مردم عادی فراهم می آورد تا هر چند روز یک بار، اتاقی را که احتیاج ندارند، یک شب یا چند شب به مسافران شهر خود اجاره دهند.

این شرکت به این صورت توانسته است، بی احتیاج از مالکیت تعداد بی شماری املاک یا هتل (و بدون هزینه های ثابت آنها) شرایط را برای نفع بردن تمام حلقه های مدل کسب وکار خود فراهم سازد. همچنین بستر های اشتراک گذاری اینترنتی دیگری می توان در بازار یافت؛ از تاکسی های اینترنتی گرفته تا اجاره فضای خالی هارد لپ تاپ. این تغییر نگاه به ارزش آفرینی شرکت ها می تواند باعث پیروزیت شما هم بگردد.

یک مولفه خارجی مهم دیگر که نباید از آن چشم پوشید، شرایط کنونی بازار است که خود تحت تاثیر چند عامل قرار گرفته است. تغییرات سیاسی، قوانین تجارت، مولفه های اقتصادی، سیاست گذاری و قوانین و حتی تغییرات اجتماعی و فرهنگی بسیاری را شاهد هستیم. این عوامل می توانند بر پایداری کسب وکار شما اثر بگذارند. در طرف مقابل، ممکن است فرصت هایی نهفته در هر یک از آن ها باشد که بدون بازنگری مکرر در استراتژی ها و فعالیت هایتان قادر به شناسایی شان نباشید.

همچنین در گذشته، اصطلاح پایداری فقط برای رشد و سود بلندمدت شرکت ها استفاده می شد. اما امروزه باید اطمینان یابید که کسب وکارتان اثری مثبت هم بر جوامع محلی و بین المللی و هم بر محیط زیست می گذارد. یکی از نشانه های اهمیت یافتن تغییرات محیطی در فعالیت کسب وکارها، ظهور مفاهیمی مانند شاخص اخلاق کسب وکار و مدیریت مسوولانه (ESG) در پژوهش های مدیریتی است.

این شاخص را می توان به عنوان مجموعه ای از شاخص های سنجش عملکرد غیراقتصادی که شامل شاخص های اخلاقی، پایداری و مدیریت مسوولانه می گردد تعریف کرد. یکی از مسائلی که در حوزه این بحث قرار می گیرد، اطمینان یافتن مدیریت شرکت ها از فعالیت مسوولانه و شفاف برای کاهش میزان انتشار گاز های گلخانه ای است. برخلاف انتظار، بعضی پژوهش ها حتی از همبستگی مثبت این شیوه مدیریت در بهبود عملکرد اقتصادی شرکت ها خبر داده اند. به عنوان مثال، پژوهش تازه ای از شرکت مشاوره مدیریت مک کینزی نشان می دهد که هر قدر امتیاز شما در شاخص اخلاق کسب وکار و مدیریت مسوولانه بالاتر باشد، نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام و همچنین وجهه اجتماعی بالاتری برای نشان تجاری خود خواهید داشت.

امروزه حتی سرمایه گذاران بازار های سهام هم در تصمیم های خرید خود، توجه بیشتری به مسوولیت پذیری اخلاقی شرکت ها در مقابل ذی نفعان، جامعه و محیط زیست دارند. شاید با این شرایط، شما هم بهتر باشد به این استراتژی ها برای افزایش بهبود وجهه اجتماعی تان توجه کنید.

بازنگری در استراتژی تجاری

زمانی که به خوبی نسبت به شرایط بازار و سایر مولفه های بیرونی اشراف پیدا کردید، زمان بازنگری در استراتژی تجاری کنونی خود از جمله اهداف، رشد و پایداری می رسد. چطور باید آغاز کنید؟ کار را با تجزیه حوزه های احتیاجمند ارزشیابی آغاز کنید.

برنامه تجاری کنونی خود را آنالیز کنید

حتی اگر فکر می کنید برنامه تجاری کنونی تان به خوبی به تمام این تغییرات توجه نموده است، احتمالا لازم باشد باز هم اطمینان یابید که همه چیز در راستای دستیابی به رشد پایدار شما قرار گرفته است. آیا به ارزیابی شاخص اخلاق و مدیریت مسوولانه در بازاریابی پرداخته اید؟ آیا به فعالیت حضوری کارکنان خود ادامه می دهید یا شرایط دورکاری دائمی را برایشان فراهم ساخته اید؟ آیا نقاط ضعف قابل حل یا نقاط قوت تازه کشف شده ای دارید که بتوانند شرکت شما را به پیش برانند؟

ضروری است که نه تنها نسبت به شرایط اثرگذار بر بازار های امروز احاطه پیدا کنید بلکه به برنامه ای برای انطباق با آن ها هم احتیاج دارید. با آنکه بسیاری از مدیران عامل شرکت ها از اهمیت پایداری در کسب وکار آگاهی دارند، کمتر از نیمی از آن ها برنامه ای عملی در این رابطه در پیش گرفته اند و فقط یک چهارم آن ها می دانند که این مساله می تواند بر رقابت پذیری شان اثر بگذارد. اجازه ندهید شرکت شما در این زمینه از رقبا عقب بماند.

گام بعد، ارزیابی مجدد فرآیند های اساسی کسب وکار برای اطمینان از عملکرد بهینه شرکت است. به این منظور، حوزه های کلیدی را برای آنالیز مشخص و مهم ترین کارکنان در رسیدن به پیروزیت را مشخص کنید.

ارزیابی واحد ها و فرآیند های کلیدی

حوزه های مختلفی از شرکت شما هستند که با آنالیز آن ها می توانید از انطباق برنامه هایتان با اهداف خود اطمینان یابید. به طور طبیعی، این سخن به معنای همکاری با واحد های متناسب برای ایجاد تغییراتی تدریجی و پایدار، بازنگری در برنامه تجاری خود و پیروزیت در هر تغییر و تحولی در برنامه تان است. بعضی از واحد هایی که احتیاج به آنالیز و همکاری نزدیک با آن ها دارید، از این قرارند:

منابع انسانی. ضروری است به افرادی که کارکنان شما را مدیریت می نمایند، توجه بیشتری داشته باشید. آن ها کارکنان را در جریان آخرین تحولات و تغییر سیاست ها، اهداف کسب وکار و... قرار می دهند. اگر قرار است شاخص اخلاق و مدیریت مسوولانه کسب وکار را به کار گیرید، سیاست های رسانه های اجتماعی را تغییر دهید یا هرگونه ارتقا و بهبود زیرساخت هایی را در دستور کار داشته باشید که به طور مستقیم بر کارکنانتان اثر می گذارند، باید مطمئن شوید که تیم منابع انسانی، شما را در این راه یاری می رساند.

به این منظور، باید به آنالیز و بازنگری در دستورالعمل ها و الگو های تصمیم گیری حوزه منابع انسانی خود بپردازید. از آنجا که کارکنان باید در جریان تغییرات و قادر به درک آن ها باشند، احتیاجمند اطلاع رسانی روشن درباره این تغییرات و مشخص انتظارات جدید از آن ها خواهید بود. زمانی که دستورالعمل های راهنمای کارکنان را به دست آن ها رساندید، از آن ها درخواست کنید که این موارد را به رسمیت شناخته و اقدامات مناسب را در راستای اجرایشان آغاز نمایند.

واحد فناوری اطلاعات. هنگام تغییر برنامه تجاری، کارکنان فناوری اطلاعات شما تبدیل به یکی از مهم ترین عوامل پیروزیت خواهند شد. همزمان با رشد شرکت، احتیاج های شما به ذخیره سازی داده، پهنای باند، امنیت سایبری و همچنین نرم افزار ها و سخت افزار ها افزایش می یابد. اهمیت واحد فناوری اطلاعات به ویژه در صورت دورکار بودن کارکنانتان و استفاده از فناوری های ابری برای دسترسی به داده های مورد احتیاج افزون می گردد.

اطمینان یابید که فناوری های شما به روز هستند؛ به ویژه خدمات امنیتی مانند نرم افزار های آنتی ویروس. در خصوص خطرات و ریسک های بالقوه مانند نشت اطلاعات شرکت، به مشورت با کارکنان فناوری اطلاعات خود بپردازید تا بتوانند استاندارد ها و مقرراتی برای فعالیت کارکنان تدوین نمایند. به عنوان مثال، ذخیره اطلاعات شرکت و حتی اطلاعات شخصی یا کارت های بانکی در فضای آنلاین می تواند کسب وکار را در معرض خطر قرار دهد. فهرستی از باید ها و نباید های فناوری می تواند از امنیت شرکت شما حفاظت کند.

بازاریابی و روابط عمومی. بازنگری و تغییر برنامه های تجاری می تواند اندکی خیال شما را از آینده آسوده سازد. با این حال، دوره های تغییر و تحول معمولا برای سرمایه گذاران، مشتریان یا کارکنان شما سخت خواهد بود. در این دوران احتیاج است با واحد های بازاریابی و روابط عمومی خود همکاری کنید تا اطمینان یابید تمام ذی نفعان نسبت به این تغییرات آگاهی کافی دارند و احتیاجی به نگرانی شان نیست.

اگر تصور می کنید اطلاع رسانی درباره سیاست های کسب وکار برایتان سخت است، به یاد آورید که چالش های همه گیری دنیای را پشت سر گذاشته اید. در این موضوه حفظ آرامش، شفافیت و اجتناب از تناقض گویی در پیغام ها اهمیت فراوانی دارد.

مهم ترین قانون ارتباطات سازمانی، رفتار برابر با همه ذی نفعان است. این مساله فراتر از کارکنان و مشتریان می رود و مخاطبان بیرونی، شرکای بالقوه و حتی دولت را هم در بر می گیرد. حفظ ارتباطات پایدار، حرفه ای و قاطع باعث می گردد که اعتبار و وجهه ای را به عنوان یک شرکت حرفه ای و قابل اعتماد به دست آورید.

تدارکات. احتمالا واحد تدارکات شما با چالش های بسیاری در سال 2020 روبرو بوده و شاید موانع یا هزینه های غیرمنتظره ای برای آن ها به وجود آمده باشد. بازنگری در فرآیند تدارکات و تهیه مواد اولیه و ملزومات فعالیت، یاری می نماید تا کسب وکار شما عملکرد بهینه ای داشته باشد و زمان و پول بیشتری صرفه جویی کنید. این کار همچنین می تواند تجربه بهتر و رضایت بیشتری برای مشتریان به ارمغان آورد.

با آنالیز رویه های کنونی تدارکات کسب وکار خود، مشخص کنید که آیا ضعف هایی دارید یا خیر. اگر در دوران کرونا، برای تامین بعضی ملزومات یا مواد اولیه در زنجیره تامین خود با مشکل روبرو شدید، اکنون زمان یافتن راهی برای پیشگیری آن ها در آینده است. شاید احتیاج باشد که به آنالیز تامین نمایندگان کنونی خود هم بپردازید و البته این موضوع را درک کنید که احتمالا حل بعضی از مسائل فراتر از توانایی آن ها بوده است.

مدیریت اقتصادی. همان طور که گفته شد، توجه به ارزش های اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی به اندازه مدیریت سرمایه گذاری ها و مخارج اهمیت دارند. این گفته به معنای آن است که واحد های مدیریت اقتصادی و حسابداری، گاهی با چالش هایی روبرو می شوند که مانع از بهینه سازی هزینه ها و درآمد های شرکت می شوند. این موضوع به ویژه زمانی دیده می گردد که اقدامات موقت شما در زمان کرونا، اکنون رها شده یا حتی تبدیل به رویه ای دائمی شده باشند.

برای آنالیز گزارش های تراز نامه، صورت های سود و زیان و فهرست مخارج غیرعادی زمان بگذارید. شاید حتی لازم باشد که به تنظیم مجدد و مشخص اولویت های جدید بپردازید. به عنوان مثال، اکنون و حتی پس از کرونا، تهیه اقلام گران قیمتی مانند مواد ضدعفونی نماینده تبدیل به یک الزام شده اند. چنین هزینه هایی احتیاجمند مدیریت بهتر هزینه ها و جریان های درآمدی است.

رهبری سازمانی. با رشد شرکت و تغییرات بازار، ممکن است احتیاج به استخدام کارکنان بیشتری برای مدیریت و راهنمایی شرکت از میان تغییرات داشته باشید. درحالی که پیروی از قوانین استخدام اهمیت دارند، استخدام مدیرانی در اولویت است که تجربه ایجاد تغییرات مثبت در شرکت های پیشین خود را داشته باشند. اطمینان یابید که مدیران جدید با فرهنگ سازمانی شما همخوانی دارند و در عین حال درباره تغییرات مورد احتیاج، قاطع و صادق باشید.

چه میزان بازنگری در شرکت احتیاج است؟

قانونی کلی درباره دوره های بازنگری در عملیات شرکت وجود ندارد، اما یک قاعده کلی، بازنگری های 6 تا 12 ماهه را توصیه می نماید. البته که بازنگری پس از یک تغییر عظیم نیز احتیاج خواهد بود. به عنوان مثال، پس از بحران کرونا، باید به بازنگری اقدامات موقت برای دائمی شدن بعضی و کنار گذاشتن بقیه آن ها اقدام کرد.

ممکن است فقط یک حس درونی به شما بگوید که اوضاع به خوبی تصورتان پیش نمی رود و احتیاج به بازنگری در شرایط شرکت و محیط دارید. اما پایداری و بهبود هم احتیاجمند بازنگری است. نگاهی دقیق و قاطع به شرایط موجود می تواند اقدامات لازم برای تبدیل شدن به یک شرکت خوش نام، قابل اعتماد و دارای اثری مثبت بر دنیا را به شما نشان دهد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: فرارو
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 145603

به "چرا باید در کسب وکارتان بازنگری کنید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا باید در کسب وکارتان بازنگری کنید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید