پروژه احیای کاشی کاری های ضلع شمالی کاخ اختصاصی نیاوران خاتمه یافت

به گزارش مجله سرگرمی، پروژه احیای کاشی کاری های ضلع شمالی کاخ اختصاصی واقع در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران که از مرداد سال 95 شروع گردیده بود پس از اجرا در سه فاز به انتها رسید.

پروژه احیای کاشی کاری های ضلع شمالی کاخ اختصاصی نیاوران خاتمه یافت

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، سید رحمت الله رئوف حنان مدیر این مجموعه امروز چهارشنبه 14 شهریور با اعلام این خبر گفت: احیای کاشی کاری های ضلع شمالی کاخ اختصاصی نیاوران که پس از ارائه پیشنهادات دفتر فنی این مجموعه و تصویب در شورای راهبردی با نظارت دفتر فنی از مرداد ماه سال 95 شروع گردیده بود پس از شناخت و آنالیز وضع موجود و آسیب شناسی عوامل فرسایش، اجرا شد و پس از دو سال عملیات حفاظتی و مرمتی به اتمام رسید.

رئوف حنان در خصوص ضرورت احیای این کاشی کاری ها گفت: حفاظت و نگهداری از اصل اثر از مهمترین وظایف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و از اینرو در بدو مدیریت در این مجموعه احیاء و مرمت بناهای تاریخی مجموعه و محوطه پیرامونی آن و از جمله کاشیکاری ها در دستور کار نهاده شد تا در ادامه این طرح، کاشی کاری ها نیز به حالت نخست خود مطابق طراحی دوره پهلوی باز گردد.

او در خصوص چگونگی اجرای پروژه توضیح داد: در این طرح پس از آنالیز و آسیب شناسی، راه چاره عملیاتی ارائه و مصوب شد و در ادامه تمامی جزئیات آجر، سنگ و کاشیکاری ها مستند نگاری و چربه برداری شد.

مدیر مجموعه نیاوران اضافه نمود: احیا و بازسازی کانال زهکش اقدام دیگری بود که انجام شد و معماری محل به شکل اولیه خود بازگشت و طی آن کانال زهکش و گاترها (جوی آب) و همچنین شیب سقف کانال جهت جمع آوری رطوبت نزولی موجود در آن بازسازی و اصلاح شد و در نهایت تمامی قاب های کاشی، سنگ های ازاره و آجرکاری ها مطابق مستندنگاری انجام شده با در نظر دریافت طرح اولیه اجرا شد.

او همچنین در خصوص احیای کاشیکاری شکارگاه گفت: از دیگر اقداماتی که در این محوطه انجام شد مستندنگاری شکارگاه و بازسازی سقف فوقانی و کاشیکاری آن و همچنین راه اندازی مجدد تأسیسات نورپردازی و آبرسانی مربوط به آبنمای شکارگاه بود.

پس از اتمام پروژه، مسیر تردد و باغ راه ها توسط سنگ های قدیم مجدداً احیا شد و علاوه بر اصلاح شیب بندی محوطه پیرامونی، آرایش فضای سبز آن نیز مطابق با تصاویر قدیم انجام شد.

کاشی کاری های به کار رفته در تزئینات محوطه مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در ضلع شمالی کاخ اختصاصی نیاوران به دلیل شرایط جوی و محیطی طی سال های گذشته دچار فرسایش و آسیب دیدگی گردیده بود که با اجرای این طرح، کاشی های آسیب دیده احیا شد و فضا به حالت اول خود بازگشت.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 2460

به "پروژه احیای کاشی کاری های ضلع شمالی کاخ اختصاصی نیاوران خاتمه یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروژه احیای کاشی کاری های ضلع شمالی کاخ اختصاصی نیاوران خاتمه یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید