مدل های ارتقا یافته چاپگرهای زیستی وارد بازار ایران شد

به گزارش مجله سرگرمی، تهران- خبرنگاران- رئیس مرکز راهبردی فناوری های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: این مرکز بر اساس سند توسعه کسب و کار فناوری های همگرا خود و با اعطای وامی هوشمند به یک شرکت، به ارتقای چاپگر زیستی و همراهی در زمینه توسعه کسب و کارهای این حوزه یاری نموده است.

مدل های ارتقا یافته چاپگرهای زیستی وارد بازار ایران شد

به گزارش روز یکشنبه گروه علمی خبرنگاران از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی محمد سلطانی چاپ سه بعدی زیستی را یکی از نقاط همگرایی دانست و گفت: چاپ سه بعدی زیستی فرآیندی برای فراوری الگوهای سلولی در یک محیط محدود با استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی است که در آن، عملکرد سلولی و زنده بودن آنها در سازه چاپ شده حفظ می گردد.

وی شرح داد: به طور کلی چاپ سه بعدی از روش چاپ لایه لایه استفاده می نماید تا سازه ای شبیه به بافت را بسازد.

سلطانی با اشاره به روش چاپ اندام یا بافت گفت: سلول ها و مواد زیستی مورد احتیاج به صورت لایه لایه و بر اساس مدل رایانه ای به دست آمده از داده های تصویربرداری از بدن (مانند CT اسکن و MRI) چاپ می شوند. این دستگاه برای فراوری اندام و اجزای زیستی مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین فرایند چاپ بافت احتیاجمند تجارب متخصصانی با دانش در زمینه فنی مهندسی، مواد و پلیمر، بیوتکنولوژی و سلولی است که در کنار پزشکان متخصص عملیاتی است.

به گفته وی، با توجه به افزایش تقاضا برای اندام های جایگزین که متأثر از افزایش میانگین سنی است، پیش بینی می گردد که بازار چاپ زیستی در سال 2020 به 1.9 میلیارد دلار در سال برسد. گروه های متعددی در کشورهای مختلف در حال مطالعه و پژوهش در این حوزه هستند و با توجه به ظرفیت های بالای علمی ایران در زمینه های زیست شناسی و پزشکی و وجود سابقه ای درخور توجه در زمینه مهندسی بافت، امکان رقابت با سایر بازیگران اصلی این حوزه وجود دارد.

رییس مرکز راهبردی فناوری های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین مطرح نمود: این مرکز بر اساس سند توسعه کسب وکار فناوری های همگرا خود به ارتقای چاپگر زیستی و همراهی در زمینه توسعه کسب وکارهای این حوزه یاری نموده است.

وی اضافه نمود: مرکز همگرا با اعطای وامی هوشمند به یک شرکت علاوه بر یاری به توسعه مدل های ارتقا یافته جدید از چاپگرهای زیستی شرایط توسعه بازار برای محصولات این شرکت در جامعه مخاطبان این محصول را فراهم نموده است و هم اکنون سه مرکز تحقیقاتی دانشگاههای علوم پزشکی تهران، صنعتی شریف و علوم پزشکی ایران با خرید این دستگاه به این فناوری برای توسعه محصول مجهز شده اند.

علمی ** 1836 ** 1055

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: ایرنا
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 16358

به "مدل های ارتقا یافته چاپگرهای زیستی وارد بازار ایران شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدل های ارتقا یافته چاپگرهای زیستی وارد بازار ایران شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید