ماندگاری پساب سیل در مدارس مازندران

به گزارش مجله سرگرمی، ساری- خبرنگاران- با این که سیل و سیلاب در مازندران دستکم از 20 روز پیش فروکش کرد و کار بازسازی مناطق سیلزده آغاز شده ، ولی زخم این بلای طبیعی بر تن مدارس استان تازه سرباز نموده است و هر روز گزارش جدیدی از پدیدار شدن نم یا ریزش دیوار و سقف این اماکن دریافت می گردد.

ماندگاری پساب سیل در مدارس مازندران

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، بارندگی شدیدی که 27 اسفند ماه سال 97 در مازندران باریدن گرفت و تا دوم فروردین 98 ادامه داشت، علاوه بر خسارت زایی در بخش های مختلف، به مدارس و مراکز آموزشی و پژوهشی در مناطق مرکزی و شرقی استان آسیب رساند.

همچنین جاری شدن سیلاب طی روزهای 12 و 13 فروردین در شهرستان سوادکوه نیز به تعدادی از مدارس این منطقه خسارت دوباره زد به گونه ای که آموزش و پرورش مازندران مجبور به جا به جایی تعدادی از مدارس پس از تعطیلات نوروزوی شد.

با این که برآوردهای اولیه پس از فروکش کردن سیل و سیلاب پس از تعطیلات نوروزی حاکی از خسارت سیل به 81 واحد آموزشی استان بود، اکنون مسئولان آموزش و پرورش استان می گویند که آمار حدود 100 درصد افزایش یافته است .

سیل و سیلاب بهاری البته به حدود هفت هزار واحد مسکونی در 13 شهرستان از جمله 700 روستا خسارت زده بود ولی آنالیز های اولیه نشان می داد که خسارت این بلای طبیعی به مدارس بیشتر در 2 شهرستان از مجموع 13 شهرستان آسیب دیده ، بود.

**خسارت سیل به 142 فضای آموزشی

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران روز دوشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان اظهار داشت که خسارت سیل به مدارس و مراکز آموزشی و پژوهشی استان از برآوردهای اولیه فراتر رفته و هر روز نیز بیشتر می گردد.

عسکری نیکزاد اضافه نمود: در حالی که در گزارش های اولیه اعلام شد که سیل به 81 باب فضای آموزشی استان به میزان حدود 40 میلیارد ریال خسارت زد، ولی پس از چند روز با گزارش های دریافتی آمار مدارس خسارت دیده به 120 واحد و میزان خسارت هم به 80 میلیارد ریال رسید و سپس گزارش های بعدی با پدیدار شدن بیشتر آثار سیل، آمار را به 142 باب و میزان خسارت را به بیش از 170 میلیارد ریال رساند.

وی با اعلام این که 142 باب فضای آموزشی آسیب دیده شامل مدرسه، ساختمان آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق، پزوهشسرا و دیگر اماکن مربوط به این نهاد آموزشی است، شرح داد: متاسفانه سیل سبب سست شدن بنای بعضی از مدارس شده و اگر چه همان ابتدا خسارت خودش را نشان نداد ولی ما هم اکنون همچنان شاهد گسترش اثرات سیلاب در مدارس هستیم که منجر به رانش و ریزش دیوار، کف، سقف و حتی حیاط مدرسه می گردد.

نیکزاد گفت: البته تخریبی بودن تعداد زیادی از مدارس استان هم مزید بر علت شده تا ما همچنان شاهد گسترش خسارت سیل و پدیدار شدن آثار آن باشیم.

وی آمار مدارس تخریبی مازندران را بیش از 32 درصد از مجموع حدود چهار هزار مدرسه مطرح کرد و اضافه نمود: همچنین 20 درصد از مدارس استان هم تا پیش از اسیل نیازمند بازسازی بودند.

**دیده نشدن مدارس

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران از آنچه نادیده گرفته شدن مدارس برای جبران خسارت سیل نامید، انتقاد کرد و گفت: سیل در حساس ترین زمان سال تحصیلی به فضای آموزشی استان خسارت زد و ضرورت داشت تا دانش آموزان بدون وقفه به خاطر قرار دریافت در 2 ماه انتهای سال تحصیلی و در پیش بودن امتحانات و کنکور در کلاس درس حاضر شوند تا آسیبی به روند تحصیلی آنان وارد نگردد ولی نتیجه این شد که متاسفانه در پرداخت خسارت سیل اخیر هیچ جایی برای فضای آموزشی استان دیده نگردد.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش دنبال سهم خواهی در سیل نیست، اضافه نمود: اما این که آموزش و پرورش برای جبران خسارات سیل تنها گذاشته شده است نیز نه تنها در ظرف عدالت نمی گنجد، بلکه بازسازی و بهینه سازی مدارس آسیب دیده از توان این نهاد نیز خارج است.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه همه دستگاه ها باید به یاری این نهاد آموزشی بیایند، اضافه نمود: برای ما در مجموعه آموزش و پروش این که دانش آموزان حتی یک روز از درس و کلاس عقب نمانند مهم ترین وظیفه و از واجباب است و برای همین هم پس از سیل اجازه ندادیم این اتفاق در استان رخ بدهد، در حالی که تعدادی از مدارس صد در صد تخریب شدند و آنها را جا به جا کردیم تا به وظیفه خود به طور کامل عمل کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش با بیان اینکه تاکنون هیچ نهادی به سراغ آموزش و پرورش مازندران برای پرداخت خسارت سیل نیامده است، اضافه نمود: فقط سه میلیارد ریال از سوی مدیران مدارس غیر انتفاعی استان به آموزش و پرورش برای جبران خسارت سیل اعطا شده است .

براساس گزارش های کارشناسی تهیه شده، سیل به 142 مدرسه مازندران بین 30 تا 100 درصد خسارت زد.

استان مازندران دارای حدود 538 هزار دانش اموز است که در چهار هزار مدرسه در حال تحصیل هستند.

بنا به آمار اداره کل هواشناسی مازندران، بارش های انتها اسفند رکورد 30 ساله بارندگی های زمستانی در مناطق مرکزی و شرقی استان را شکست.

7335/1654

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: ایرنا
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 20464

به "ماندگاری پساب سیل در مدارس مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماندگاری پساب سیل در مدارس مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید