غول آلودگی برمی شود؟

به گزارش مجله سرگرمی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از درخواست موتورسیکلت سازها برای فراوری مجدد موتورسیکلت کاربراتوری اطلاع داد.

غول آلودگی برمی شود؟

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، مسعود تجریشی در گفت وگوبا ایسنا، با بیان اینکه از طرف تعدادی از موتورسیکلت سازها درخواستی برای شماره گذاری 12 هزار موتور کاربراتوری به دولت ارسال شده است که این درخواست برخلاف مصوبات سابق دولت است، توضیح داد: بر اساس مصوبه ای که در سال 1395 در دولت و با اجماع دستگاه های اجرایی از جمله وزارت صنعت به تایید رسید، فراوری و شماره گذاری موتورسیکلت کاربراتوری ممنوع شد و از این تاریخ به بعد سازندگان باید موتورسیکلت انژکتوری را جایگزین موتور کاربراتوری می کردند.

وی ادامه داد: متاسفانه با وجود مصوبه صریح دولت مبنی بر ممنوعیت فراوری موتورهای کاربراتوری، یکی دو کارخانه و شرکت به دنبال فراوری و شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری هستند که سازمان حفاظت محیط زیست با این درخواست به شدت مخالف است و ادله های خود را برای این مخالفت در قالب یک نامه تهیه و به آقای اسحاق جهانگیری - معاون اول رئیس جمهوری - ارسال نموده ایم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: عده ای به وسیله لابی گری سعی در حذف قوانین و مصوبه های کاهش آلودگی هوا دارند. اخیرا هم درپی همین لابی گری ها اجرای دو ماده از قانون هوای پاک به تعویق افتاد که یکی در خصوص اسقاط موتورسیکلت های فرسوده و دیگری در خصوص برخورد با خودروها و موتورسیکلت های فرسوده و خروج این وسایل نقلیه آلاینده بود. متاسفانه چون دولت در خصوص این دو ماده از قانون هوای پاک کوتاه آمد، عده ای این جرات را پیدا کردند که درخواست هایی را که از سال ها قبل داشتند دوباره مطرح نمایند.

تجریشی در خاتمه با اشاره به اینکه متاسفانه عده ای به بهانه رونق مالی و مقابله با بیکاری طرح های ضد محیط زیستی مثل فراوری مجدد موتورهای کاربراتوری را مطرح می نمایند، تاکید نمود: اگر دولت به یک کارخانه و شرکت اجازه فراوری و شماره گذاری موتورسیکلت کاربراتوری بدهد، بعد از آن بقیه شرکت ها هم خواهان شماره گذاری همین دستگاه بسیار آلاینده خواهند شد.

به گزارش ایسنا، بر اساس آزمونی که در سال گذشته روی خروجی موتورسیکلت های کاربراتوری صورت گرفت هر موتورسیکلت کاربراتوری15.5 گرم در کیلومتر آلودگی فراوری می نماید که شش برابر یک خودروی سواری یورو2 است.همچنین همین پژوهش نشان می داد که هر 10 موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر به اندازه یک اتوبوس دیزلی قدیمی، ذرات معلق فراوری می نماید این در حالیست که می توان با تبدیل موتور کاربراتوری به انژکتوری، تعداد ذرات معلق را تا 90 درصد کاهش داد.

گفتنی است اگر متولیان صنعت کشور دغدغه اشتغال و بیکاری کارگران را دارند می توانند به جای شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری، به وسیله تبدیل همین موتورها به موتور انژکتوری ضمن حفظ اشتغال، از ورود موتورهای آلاینده و منسوخ به چرخه حمل و نقلی کشور خودداری نمایند.

گفتنی است که در تبدیل موتورسیکلت کاربراتوری به انژکتوری، کاربراتور برداشته می گردد و به جای آن 14 سنسور و عملگر از جمله حسگر دمای موتور، حسگر اکسیژن، دریچه گاز، کاتالیست و .... روی موتور نصب می گردد. همه اینها کنترل دقیقی روی مقدار و زمان پاشش سوخت، کنترل جرقه و هوا ایجاد می نماید و باعث می گردد آلودگی تا حد قابل توجهی (حدود 90 درصد) کاهش یابد. ضمن اینکه سبب کاهش 15 تا 20 درصدی مصرف سوخت می گردد.

اخیرا هم شهرداری تهران طرح تبدیل موتور کاربراتوری به انژکتوری را به طور پایلوت اجرا نموده است که به گفته محسن پورسیدآقایی - معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران - این طرح موفقیت آمیز بوده است.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 34645

به "غول آلودگی برمی شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غول آلودگی برمی شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید