ردیابی کانون های سن گندم؛ عاملی مهم در کاهش خسارات به گندم و جو

به گزارش مجله سرگرمی، مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: سن گندم مهم ترین عامل خسارت زای گندم و جو است که ردیابی کانون های آن اهمیت بسیاری دارد.

ردیابی کانون های سن گندم؛ عاملی مهم در کاهش خسارات به گندم و جو

مریم جوادی بایگی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اظهار کرد: ردیابی کانون های سن گندم در سربیشه، مود و درح از اویل مهرماه شروع شده و تا اسفندماه ادامه می یابد.

وی ادامه داد: بعد از برداشت محصول این سن ها از مزارع به مراتع و دامنه کوه ها مهاجرت می نمایند و در زیر بوته های گون تاغ درمنه و در لایه سطحی خاک های غنی در مسیر رودها پاییز و زمستان را می گذرانند، به طوری که گاهی صدها سن زیر بوته دیده می گردد.

وی توضیح داد: ضروری است کشاورزان این مناطق را رصد و به کارشناسان حفظ نباتات اطلاع دهند چرا که کنترل سن گندم در یک هکتار، مکان زمستانگذران معادل ده ها هکتار مبارزه در مزرعه است.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه اظهار کرد: علفکش دو منظوره کلزا کنترل نماینده علف های هرز پهن برگ و باریک برگ است.

جوادی بایگی ادامه داد: این علفکش قادر است علف های هرز هم خانواده کلزا نظیر خردل وحشی، شلمی، خاکشیر و کیسه کشیش که سایر علفکش ها قادر به کنترل آن ها نیستند را نیز به خوبی کنترل کند.

وی توضیح داد: سمپاشی پس از کاشت کلزا و بعد از آبیاری اول در مزارع دیم بارندگی اول و قبل از سبزشدن کلزا و علف های هرز انجام می گردد.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه با اشاره به اینکه بهتر است در صورت امکان پس از سمپاشی تا سه هفته آبیاری صورت نگیرد، اظهار کرد: این علفکش در زمان برگ های لپه ای(کوتیلدونی) کلزا نیز قابل استفاده است اما کارآیی آن کاهش می یابد.

جوادی بایگی با توصیه به استفاده از سمپاش های پشت تراکتوری (بوم دار) با نازل تی جت، گفت: توصیه می گردد کشاورزان برای اطلاع از نوع سم و میزان مصرف آن با کارشناس حفظ نباتات یا کلینیک گیاهپزشکی مشاوره انجام دهند.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 6315

به "ردیابی کانون های سن گندم؛ عاملی مهم در کاهش خسارات به گندم و جو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ردیابی کانون های سن گندم؛ عاملی مهم در کاهش خسارات به گندم و جو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید