تعزیه؛ رسانه سنتی

به گزارش مجله سرگرمی، کارشناس شورای عالی تعزیه کشور گفت: تعزیه، به عنوان یک رسانه سنتی در عالم ارتباطات، موج اول نام دارد که کار در آن به صورت سخن گفتن رودررو انجام می گردد و بازخورد آن نیز آنی و لحظه ای است.

تعزیه؛ رسانه سنتی

به گزارش خبرنگاران، بهمن نامداری، محقق و پژوهشگر تعزیه در نشست گذری بر شبیه خوانی که شامگاه دوشنبه (18 شهریورماه) در شهر کتاب اصفهان برگزار گشت، اظهار کرد: تعزیه، چندین سال مورد بی مهری قرار گرفته و از متن به حاشیه رانده شده بود ولی امروز آن نگاه های عامیانه نسبت به تعزیه از بین رفته است.

کارشناس شورای عالی تعزیه کشور با اشاره به اینکه تعزیه هنری بسیار ناب، مجموعه ای از هنرها و بزرگ ترین نمایش اسلامی شیعی است، گفت: تعزیه به عنوان رسانه سنتی در عالم ارتباطات موج اول نام دارد، چون کار در آن به صورت سخن گفتن رودررو انجام می گیرد و بازخورد آن نیز آنی و لحظه ای است.

وی ادامه داد: اجزا و عناصر اصلی تعزیه، شامل سه رکن شعر، موسیقی و بازیگری است. رسالت شعر در تعزیه فوق العاده حساس است و اشعار آن بسیار زیبا، قوی و گویا هستند تا جایی که قابل تحریف، دخل و تصرف نیست و باید هرکدام سر جای خودشان به کاربرده گردد.

نامداری گفت: موسیقی جزء جدایی ناپذیر تعزیه است و باید متناسب با نوع آن تعزیه، دستگاه موسیقی مناسبی را انتخاب کرد. به طور مثال، در تعزیه حضرت ابوالفضل از دستگاه ماهور استفاده می نمایند زیرا ماهور، شور، نشاط و جسارت در خود دارد و ماهور از دو واژه ماه و هور یعنی خورشید، که دو صفت حضرت ابوالفضل (ع) است مشتق شده. دستگاه ماهور، حس شخصیت، جوانمردی و سرزندگی شخص را به مخاطب القا می نماید.

وی با اشاره به اینکه رکن سوم تعزیه بازیگری است، گفت: بازیگری یا زبان حال خوانی، میزان ندارد و میزان آن بر اساس طول اشعار بوده. در قدیم بحر اشعار بسیار طویل بوده و امروز کوتاه تر است.

این محقق و پژوهشگر تعزیه، صحیح خوانی، مناسب خوانی، مناسبت خوانی، روانشناسی و آسیب شناسی را پنج بحث مهم در تعزیه برشمرد و توضیح داد: یکی از مهم ترین مبحث های تعزیه خوانی، صحیح خوانی است و در زمان های قدیم تعزیه بدون سرپوش در محله ها بر پا می شد. حتی اگر شرایط جوی هم مساعد نبود، تعزیه ادامه پیدا می کرد حال آنکه این اشعار با مرکب بر روی کاغذ نوشته می شد و گاه به خاطر بارش باران و پاک شدن مرکب، تعزیه خوان اشعار را اشتباه می خواند؛ برای مثال به جای باد خزانی وزید جانب گلشن می گفت: با دختران یزید جانب گلشن که جای تأسف داشت.

وی اضافه نمود: نمایشنامه نویس بزرگی همچون پیتر چکوفسکی درباره تعزیه گفته تعزیه چنان نمایش انسانی ای است که کل جوهره اندیشه و عواطف به مرگ را در نظر می گیرد. به همین دلیل اگر تعزیه خوان تیپ مناسبی نداشته باشد ولی صحیح بخواند حرف او به دل شنونده می نشیند.

نامداری با اشاره به مبحث مناسب خوانی، گفت: هر تعزیه ای باید مناسب آن رویداد باشد ولی متأسفانه تمام تعزیه ها به تعزیه عباس و حُر محدود شده است، درحالی که ما تعزیه امام موسی ابن جعفر(ع)، امام رضا(ع)، شهادت حضرت زهرا(س) و ... را هم داریم که هرکدام باید در روز خود و متناسب با خود خوانده شوند.

عضو شورای عالی تعزیه اصفهان، ضمن تأکید بر ضرورت آسیب شناسی اشعار تعزیه گفت: شرط تاریخی ازدواج حضرت زینب با عبدالله جعفر این بود که هر جا برادرم رفت، من باید به دنبال آن بروم اما زمان های قدیم در تعزیه علی اکبر بیت هایی شنیده می شد که کاملاً مغایر با شخصیت حضرت زینب بود. خوشبختانه امروز این اشعار اصلاح شده است.

وی با اشاره به روانشناسی رنگ در تعزیه و اینکه باید رنگ ها در صندلی خود مورد استفاده قرار بگیرند، اظهار کرد: رنگ سبز در روانشناسی رنگ تفکر، خرد، تعقل و انعطاف پذیری است و انسان کامل اگر انعطاف نداشته باشد هیچ ارزشی ندارد. به همین علت است که در تعزیه حرکت منحنی داریم و رنگ سبز در پوشش بزرگان استفاده می گردد. رنگ زرد نیز نشان تردید و دودلی است به همین خاطر مختص حر شده زیرا او در حرکتش تردید دارد.

نامداری، فنون تعزیه را چنین برشمرد: بازی با کلمات، فاصله گذاری، فن بیان و بازی با ابزار ازجمله فنون تعزیه است و تعزیه خوان باید فن بیان خوبی داشته باشد تا شنونده حرف او را بفهمد. بازی با کلمات همان آکسان است. چون برخی مواقع تعزیه خوان باید یک مطلب را سه بار بخواند و باید هر مرتبه آکسان را یکجا قرار دهد. فاصله گذاری نیز از تعزیه می آید. زمانی که اشیاء گریه می نمایند از نقش فاصله می گیرند و این فاصله گذاری نام دارد.

وی یادآور شد: استفاده از پنج حس، نبود فاصله بین تعزیه خوان و شنونده، بروز احساسات در هر زمان و مکان و نمایش مرد به جای زن از دیگر ویژگی های تعزیه است.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 43987

به "تعزیه؛ رسانه سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعزیه؛ رسانه سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید