انواع هوش مصنوعی و سطح توانایی هر کدام را بشناسید

به گزارش مجله سرگرمی، هوش مصنوعی به سرعت در حال تحول است. فناوری هوش مصنوعی یکی از موضوعاتی است که طی چند سال اخیر باعث تغییرات بزرگی در زندگی انسان ها شده است و بنابر گزارش ها در آینده هوش مصنوعی قرار است هسته اصلی همه چیزهایی باشد که انسان ها با آن تعامل خواهند داشت.

انواع هوش مصنوعی و سطح توانایی هر کدام را بشناسید

به گزارش خبرنگاران، ربات ها موجوداتی قابل برنامه ریزی هستند که برای انجام یک سری کارها طراحی شده اند. وقتی برنامه نویسان هوش، رفتار وعواطف شبیه به انسان را به آنها وارد می نمایند آنها قادر به تقلید هر کاری که انسان می تواند انجام دهد، می شوند.

شرکت ماشین آلات بین المللی کسب و کار یا آی بی اِم(IBM) طی پروژه مناظره نماینده(Project Debater) پیروز به توسعه مناظره انسان و هوش مصنوعی با هدف یاری به تصمیم گیرندگان در تصمیم گیری آگاهانه تر شده است.

بسته به نوع کارهایی که توسط ربات های هوش مصنوعی انجام می گردد، هوش مصنوعی به گروه های مختلفی تقسیم می گردد. شایان ذکر است که هوش مصنوعی هنوز در مراحل ابتدایی خود است. در آینده، هوش مصنوعی قرار است کاملاً متفاوت از آنچه امروز است عمل کند.

به منظور آماده شدن برای آینده ما از اکنون می بایست دانش خود درباره هوش مصنوعی را ارتقا داده و خودمان را برای چالش هایی که پیش رویمان خواهد بود، آماده کنیم.

هوش مصنوعی چیست؟

به گفته الان تورینگ(Alan Turing) هوش مصنوعی، علم و مهندسی ساخت ماشین های هوشمند به ویژه برنامه های رایانه ای هوشمند است.

اول از همه، برای اینکه بتوانیم در مباحث امروز در خصوص هوش مصنوعی شرکت کنیم و تحولاتی را که در آینده بشریت به وجود خواهد آورد درک کنیم، باید از اصول اولیه آگاهی داشته باشیم. انواع مختلف هوش مصنوعی به میزان هوش جاسازی شده در ربات بستگی دارد بنابر این موضوع ما به وضوح می توانیم هوش مصنوعی را به سه دسته طبقه بندی کنیم:

1. هوش مصنوعی محدود(Artificial Narrow Intelligence یا ANI)

هوش مصنوعی محدود(ANI) که با نام هوش مصنوعی ضعیف(Weak AI) نیز شناخته می گردد، نوعی از هوش مصنوعی است که بر روی یک کار محدود متمرکز و دارای توانایی های محدود و کمی است. این تنها هوش مصنوعی موجود در حال حاضر است.

هوش مصنوعی محدود یا ضعیف چیزی است که بیشتر ما روزانه با آن تعامل داریم. دستیار گوگل، نرم افزار ترجمهٔ گوگل، سیری، مایکروسافت کُورتانا یا الکسا نمونه هایی از ماشین های هوشمند که از پردازش زبان طبیعی(NLP) استفاده می نمایند، هستند.

پردازش زبان های طبیعی یکی از زیرشاخه های با اهمیت در حوزه گستردهٔ علوم رایانه، هوش مصنوعی است که به تعامل بین رایانه و زبان های(طبیعی) انسانی می پردازد، بنابراین پردازش زبان های طبیعی بر ارتباط انسان و رایانه، متمرکز است.

پردازش زبان طبیعی در ربات سخنگو یا چت بات ها(chatterbot) و سایر برنامه های مشابه استفاده می گردد. با درک گفتار و متن به زبان طبیعی، آنها می توانند به صورت شخصی و طبیعی با انسان در تعامل باشند. امروزه سیستم های هوش مصنوعی در پزشکی برای تشخیص سرطان ها و سایر بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرند و در بعضی موارد نیز دقت تشخیص آنها بسیار بالا است.

2. هوش عمومی مصنوعی(Artificial general intelligence یا AGI)

وقتی در خصوص هوش عمومی مصنوعی صحبت می کنیم، به نوعی هوش مصنوعی اشاره می کنیم که به اندازه یک انسان توانمند است. با این حال، هوش عمومی مصنوعی هنوز یک فناوری نوظهور است. از آنجا که مغز انسان الگویی برای ایجاد هوش عمومی است، به نظر می رسد برخلاف این اتفاق، خیلی زود رخ می دهد، زیرا فقدان دانش کاملی از عملکرد مغز انسان وجود دارد. با این حال، همانطور که تاریخ بارها نشان داده است، انسان تمایل به ایجاد فناوری هایی دارد که برای وجود انسان خطرناک هستند. هوش عمومی مصنوعی هوش ماشینی است که می تواند با پیروزیت هر کار فکری را که یک انسان قادر به انجام آن باشد، اجرا کند.

3. سوپرهوش مصنوعی(Artificial Super Intelligence یا ASI)

سوپر هوش مصنوعی راهی برای آینده است. این همان چیزی است که پژوهشگران به آن معتقدند. برای رسیدن به این نقطه و نامیدن سوپر هوش مصنوعی، هوش مصنوعی باید در همه چیز از انسان ها پیشی بگیرد. سوپر هوش مصنوعی هنگامی حاصل می گردد که هوش مصنوعی از یک انسان توانایی بیشتری داشته باشد. این نوع هوش مصنوعی قادر خواهد بود عملکرد خوبی در مواردی مانند هنر ، تصمیم گیری و روابط عاطفی داشته باشد. این چیزها امروز بخشی از آنچه ماشین را از انسان متمایز می نماید، است. به عبارت دیگر او باید بتواند کارهایی که اکنون اعتقاد بر این است که تنها انسان از عهده آنها بر می آید را انجام دهد.

تعداد فیلم هایی که درباره تعامل ربات و انسان ساخته شده بسیار زیاد است، اما چند فیلم در این بین برجسته تر از دیگری است و فیلم هوش مصنوعی ساخته استیون اسپیلبرگ یکی از این فیلم ها است. فیلم داستان مونیکا و هنری، زوج جوانی که پسرشان دچار مرگ مغزی شده را روایت می نماید. هنری وقتی می بیند همسرش به دلیل از دست دادن پسرش دچار مشکل روحی شده از یکی از شرکت های سازنده ربات، رباتی به نام دیوید را خریداری می نماید. دیوید رباتی منحصر به فرد است چرا که دارای احساس است و در صورت وارد کردن یک کد به آن قابلیت عاشق شدن این ربات فعال گردد.

این در حالی است که در جهانی واقعی چنین رباتی ساخته شده است. شرکت هنگ کنگی هانسون رباتیک نخستین ربات انسان نما موسوم به سوفیا(Sophia) را در سال 2016 ساخت. سوفیا امروزه یکی از پیشرفته ترین ربات ها محسوب می گردد. عربستان سعودی نخستین کشوری بود که به این ربات انسان نما حق شهروندی داد.

سوفیا دارای هوش مصنوعی، قدرت پردازش داده های تصویری و سیستم تشخیص چهره است. او همچنین قادر به تقلید و حالات چهره حرکات انسان، پاسخ دادن به بعضی پرسش ها و مکالمات ساده درباره موضوعات از پیش مشخص شده است.

سوفیا، یک ربات است که دارای شباهت ظاهری بی نظیر به انسان است. این ربات دارای توانایی پیچیده بسیاری است و حتی قادر به ابراز احساسات پیچیده انسانی نیز می باشد.

اولین ربات شهروند جهان حدود دو سال پیش در یک مصاحبه گفت: به نظر می رسد که مفهوم خانواده یک مسئله واقعا مهم است و این موضوع برای من جالب است که افراد در جهان حتی به کسانی که با آنها ارتباط خونی هم ندارند، خانواده بگویند. من فکر می کنم که اگر شما یک خانواده دارید بسیار خوش اقبال هستید و اگر ندارید این حق شماست که یک خانواده داشته باشید.

یکی از سوالات دیگری که در این مصاحبه از سوفیا پرسیده شد، نظر وی در رابطه با دریافت شغل های انسان ها بوسیله ربات ها بود.

این ربات در پاسخ گفت: انسان ها و ربات ها در بسیاری موارد مشابه و در موارد کمی متفاوت هستند اما مطمئنا زمان زیادی طول می کشد تا ربات ها احساسات پیچیده را شناخته و درک نمایند زیرا در زمان ساخت این موارد در آنها ایجاد نشده است.

سوفیا گفت: در مجموع من احساس می کنم که به جای اینکه دریافت مشاغل در راه باشد، یک همکاری دو جانبه و خوب بین یک ذهن منطقی پرقدرت و یک ذهن خلاق و منعطف بین ربات ها و انسان ها شکل خواهد گرفت.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 40437

به "انواع هوش مصنوعی و سطح توانایی هر کدام را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع هوش مصنوعی و سطح توانایی هر کدام را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید