آتش زدن پس مانده محصولات در عرصه مزارع غیرقانونی است

به گزارش مجله سرگرمی، تربت حیدریه- خبرنگاران- رئیس اداره حفاظت محیط زیست تربت حیدریه گفت: آتش زدن پس مانده محصولات کشاورزی در سطح مزارع براساس ماده 20 قانون هوای پاک خلاف قانون است و طبق آن با متخلفان به عنوان مجرم برخورد صورت می گیرد.

آتش زدن پس مانده محصولات در عرصه مزارع غیرقانونی است

داوود نورمحمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران بر اشتباه بودن سوزاندن باقیمانده پوشش گیاهی در سطح کشتزارها از سوی کشاورزان به ویژه در مزارع زعفران تاکید و اعلام کرد: کشاورزان بر اساس سنتی اشتباه اما مرسوم همزمان با خشک شدن پوشش گیاهی اقدام به آتش زدن آن در سطح مزارع می نمایند.

وی اضافه کرد: این اقدام علاوه بر از بین بردن خاک زرارعی، میکروارگانیسمهای مفید آن و نیز آلودگی هوا باعث سرایت آتش به عرصه های ملی و طبیعی می گردد که صدمات جبران ناپذیری برای طبیعت و پوشش گیاهی در پی دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست تربت حیدریه ادامه داد: از مسئولان ذیربط به خصوص مدیران جهاد کشاورزی درخواست می گردد با اجرا برنامه های آگاهی بخش فرهنگی از این اقدام کشاورزان جلوگیری نمایند تا به عرصه های طبیعی خسارت کمتری وارد گردد.

پیش از این دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی نیز بر لزوم اجرای کامل قانون هوای پاک تاکید نموده بود.

قانون هوای پاک شامل 34 ماده و 39 تبصره، تیر ماه 1396 به تصویب مجلس شورای اسلامی و از سوی دولت برای اجرا ابلاغ شد.

بر اساس ماده 20 این قانون: انباشت پسماند های بیمارستانی و صنعتی در معابر عمومی و فضای باز یا سوزاندن آنها و انباشتن پسماند های خانگی و ساختمانی در معابر عمومی و فضای باز خارج از مکانهای معین شده توسط شهرداریها و دهیاریها یا سوزاندن آنها و همچنین سوزاندن بقایای گیاهی زمینهای زراعی پس از برداشت محصول ممنوع بوده و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه شش موضوع ماده 19 قانون مجازات اسلامی محکوم می گردد. وزارت جهاد کشاورزی مکلف است مفاد این ماده را به طرق مقتضی به اطلاع بهره برداران بخش کشاورزی، عشایری و منابع طبیعی برساند.

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه نیز به خبرنگار خبرنگاران گفت: در پی برگزاری کلاسهای ترویجی و آموزش کشاورزان تعداد کسانی که از روی ناآگاهی اقدام به سوزاندن باقیمانده پوشش گیاهی در مزارع خود می نمایند بسیار ناچیز است و در صورت مشاهده چنین اقدامی با آن برخورد می گردد.

محمدرضا عباسپور اضافه کرد: امروزه کشاورزان بقایای محصولات کشاورزی خود را به خاک باز می گردانند که باعث افزایش و تقویت کربن خاک می گردد. کشاورزان همچنین می بایست علفهای هرز بهاره را پیش از آنکه به بذر بنشیند استفاده از علفزن چیده و در خاک دفن نمایند یا مورد استفاده دام قرار دهند.

90 هزار هکتاری زمین در تربت حیدریه زیر کشت انواع محصولات کشاورزی و باغی است. این شهرستان شامل چهار بخش مرکزی، جلگه رخ، کدکن و بایگ، چهار شهر، هشت دهستان و 136 روستا است. 69 هزار و 974 نفر از جمعیت تربت حیدریه در روستاهای این شهرستان ساکن هستند. تربت حیدریه در فاصله 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع شده است.

7079/6121/1858

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: ایرنا
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 20829

به "آتش زدن پس مانده محصولات در عرصه مزارع غیرقانونی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش زدن پس مانده محصولات در عرصه مزارع غیرقانونی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید